توصیه‌ی وارن بافت به دانشجویان MBA: این کار یک برنده بزرگ را از بقیه متمایز می‌کند

 

Warren Buffett وارن بافت در فوربس

 

ترجمه: زینب نظری طهرانی

 

وارن بافت[۱] به همراه ۲۴ بشردوست و افراد تأثیرگذار دیگر در زمینه‌ی کاروکسب که در لیست ۱۰۰ ذهن برتر کاروکسب فوربس[۲] قرار دارند، در جشن صدسالگی فوربس در پیر ۶۰[۳] به سخنرانی پرداخت.

یکی از ویژگی های شگفت‌انگیزی که وارن بافت در ۸۸ سالگی به آن شناخته می‌شود، اشتراک دانش خود با دانشجویان است.

یکی از چیزهایی که مدیرعامل برکشایر هاثاوی[۴] علاقه به آموزش آن دارد اهمیت ارتقای ویژگی‌های شخصی در سنین جوانی است.

او سال گذشته به سردبیر مالی یاهو گفت:

«ایجاد عادات خوب- حتی عادات کوچک، مثل گفتن لطفاً و متشکرم- یکی از کلیدهای اصلی پیشرفت است».

هوش بالا شما را برجسته نمی‌کند

بافت در مورد این موضوع در سخنرانی خود در سال ۱۹۹۸ در دانشگاه فلوریدا –سخنی با دانشجویان MBA- توضیح داد.

این سرمایه‌گذار افسانه‌ای سخنرانی خود را با یک بازی کوچک آغاز کرد: «به لحظه‌ای فکر کنید که من به شما حق می‌دهم – که بتوانید ۱۰% از درآمد مادام‌العمر یکی از همکلاسی‌های خود را بخرید».

بافت توصیه می‌کند که تصمیم شما باید براساس شایستگی باشد. پس انتخاب افراد بر اساس باهوش‌ترین، دارای ثروتمندترین والدین یا بیشترین انرژی بودن هوشمندانه نیست.

او گفت: «به دست آوردن بالاترین نمرات کلاس هیچ اشکالی ندارد؛ اما این ویژگی نیست که یک برنده بزرگ را از بقیه متمایز کند. شما احتمالاً فردی را انتخاب می‌کنید که ویژگی رهبری داشته و بتواند افراد را در جهت انجام منافعشان هدایت کند. این فرد کسی است که سخاوتمند و صادق بوده و به ایده‌های افراد دیگر اعتماد می‌کند».

بافت به دانشجویان گفت علاوه بر این فرد، باید یکی دیگر از همکلاسی‌های خود را فروش کوتاه (فروش استقراضی) کند و ۱۰% از هر آنچه آن‌ها انجام می‌دهند را پرداخت نمایند.

«شما کم‌هوش‌ترین فرد را انتخاب نمی‌کنید. شما به شخصی فکر می‌کنید که شمارا رنجانده، کسی که خودپسند و طمع‌کار است، از کار می‌زند و کمی متقلب است».

اگر هرکدام از این ویژگی‌ها را در خود می‌بینید، می‌توانید خود را از آن خلاص کنید.

«این کار تنها سؤال دراین‌باره است که شما چه تصمیمی می‌گیرید. اگر ویژگی‌های خوب را یادداشت کنید و آن را تبدیل به عادت کنید، شما کسی خواهید بود که می‌خواهید ۱۰ درصد را زمانی که کاملاً در مسیر هستید، بخرید. زیبایی‌اش در این است که شما از قبل صاحب ۱۰۰% خودتان بودید و خواهید بود. پس شما خودتان آن شخص دیگر هم هستید».

بافت گفت که افرادی هم‌سن خود – و یا حتی ۲۰ سال جوان‌تر- را می‌بیند که الگوهای رفتاری خودتخریب‌گری دارند و در آن گرفتارشده‌اند.

اساساً در دنیای حرفه‌ای، راستی- صداقت، خوبی و اخلاق- می‌تواند برای شما سازنده یا مخرب باشد؛ و اگر شما آن را به‌عنوان اولویت خود انتخاب نکنید، در معرض خطر شهرت در فریب‌کاری قرار می‌گیرید.

بافت در یک استخدام خوب به دنبال چه چیزی می‌گردد؟

همه مطالبی که گفته شد به اولویت‌های بافت در استخدام یا سرمایه‌گذاری بازمی‌گردد. تصمیم او بر اساس معیارهای کاروکسب، نمرات آزمون یا مدارک تحصیلی نیست. در عوض همه‌چیز به ویژگی‌های شخصیتی آن فرد بستگی دارد.

پیت کیویت[۵] از شرکت اوماها[۶] می‌گوید: «شخصی بود که همیشه می‌گفت من به‌دنبال سه چیز در استخدام افراد هستم: راستی، هوش و انرژی». بافت گفت:« اگر آن‌ها ویژگی اول را نداشته باشند دو ویژگی بعدی آن‌ها را خواهد کشت؛ زیرا اگر آن‌ها از راستی برخوردار نباشند، توقع یک فرد احمق یا تنبل را از آن‌ها دارید».

به‌نظر منطقی است – اگر شما نتوانید اطمینان داشته باشید که آن فرد در موقعیت‌های مقتضی رفتار صادقانه و درستی دارد، آیا واقعاً حضور او در کنار شما و برندتان جایز است؟

پاسخ این سؤال شبیه به یک «نه» قاطع است، اما همچنان پرسش دشوارتری نیز مطرح می‌نماید:

چگونه بدانیم به چه کسی باید اعتماد کرد؟

در نشست سالانه برکشایر هاثاوی سال ۲۰۰۷ یکی از شرکت‌کنندگان همین پرسش را از بافت پرسید.

این میلیاردر به دانش خود رجوع کرد و این دیدگاه حکیمانه را بیان نمود: «مردم اغلب خودشان را لو می‌دهند. وقتی شخصی با یک کاروکسب به سراغ من می‌آید، چیزی که بیشتر از همه درباره آن صحبت می‌کند، چیزی که به‌عنوان مهم بیان می‌دارد- سرنخ‌های بسیاری وجود دارد تا به رفتار متعاقب آن دست‌یافت».

مردم را از خود نرنجانید

نکته اصلی و مهم این است که اگر می‌خواهید فرد موفقی باشید که هرکسی مایل به استخدام اوست، نیازمند پرورش عادات راستی هستید.

در اینجا به تعدادی از این راهکارها اشاره می‌کنیم:

  • به وعده‌های خود عمل کنید
  • صادق باشید
  • قابل‌اعتماد باشید
  • در زمان نیاز اعتماد کنید
  • متفکر و ازنظر احساسی با ادراک باشید
  • آشکارا فروتن باشید
  • از پذیرش اشتباهات خود اجتناب نکنید
  • در زمان نیاز برای کمک کردن داوطلب شوید
  • با دیگران به احترام رفتار کنید
  • خیرخواه باشید
  • صبور باشید

هوش و جاه‌طلبی خصایص باارزشی است، اما در صورت وجود آن‌ها نیز، عدم صداقت و درستکاری مانع از تمایز شما از دیگران و استخدام شما، حداقل توسط بافت، می‌شود.

منبع: CNBC

 

[۱] Warren Buffett

[۲] Forbes

[۳] Pier60

[۴] Berkshire Hathaway

[۵] Pete Keiwit

[۶] Omaha

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *