استارت‌آپ‌های اوسلو، نروژ را از سوخت‌ فسیلی بی‌نیاز می‌کنند

ترجمه: زینب نظری طهرانی

 

صحنه‌ی استارت‌آپ‌های اسلو در حال رشد و پیشرفت جهشی است. در ۱۲ ماه تعداد کارخانه‌های جدید توسعه‌یافته در این شهر ۲۰ در ۱۰۰ است.

نروژ به لطف اکتشاف نفت در دریای شمال در نیم‌قرن پیش یکی از ثروتمندترین ملت‌هاست. دسترسی آسان به پایتخت، با تمایل به تغییر از اقتصاد نفتی به غیرنفتی، بستر مناسبی برای رشد استارت‌آپ‌ها در این شهر فراهم نمود.

اسلو پایتخت نروژ، قطب اصلی استارت‌آپ‌های این کشور است که تنها استعدادهای محلی بلکه کارآفرینانی از برلین، لندن و استکهلم را نیز جذب نموده است. بر اساس گزارش از شورای شهر اسلو، از مارس ۲۰۱۷ تا فوریه ۲۰۱۸، تعداد استارت‌آپ‌های این شهر نزدیک به ۲۰ درصد افزایش‌یافته است که از رقبای اروپایی خود سریع‌تر بوده است.

تمرکز بسیاری از این استارت‌آپ‌ها بر زمینه سخت‌افزار، توسعه‌ی دستگاه‌های دیجیتال با نیازهای به‌خصوص است. در اینجا به ۶ نمونه‌ی چشم‌گیر از این استارت‌آپ‌ها اشاره می‌کنیم:

No Isolation

استارت‌آپی که به افرادی که ازنظر اجتماعی منزوی‌شده‌اند کمک می‌کند تا در ارتباط بمانند، چه کودکانی باشند که به خاطر بیماری طولانی‌مدت نمی‌توانند به مدرسه بروند، یا بزرگ‌سالانی که بستگانشان دور از آن‌ها زندگی می‌کنند. نخستین محصول آنان ربات کوچکی به نام AVI بود که مانند چشمان و صدای کودکی عمل می‌کند که مجبور است برای مدت طولانی در خانه یا بیمارستان بماند. کودک می‌تواند این ربات را از طریق تبلت در خانه کنترل کند، درحالی‌که AVI در مدرسه روی نیمکت نشسته است. دوربین این ربات به‌صورت برخط وزنده تصاویر را مخابره می‌کند. دوستان کودک ربات را از کلاسی به کلاس دیگر می‌برند، حتی در فعالیت‌های بعد از مدرسه و تولدها نیز شرکت می‌کند. در حال حاضر بیش از ۸۵۰ AVI در ۱۳ کشور دنیا فعال است و حدود ۱۶۰ عدد در بیش از ۱۰۰ مدرسه در انگلستان بکار رفته است.

جدیدترین محصول No Isolation KOMP نام دارد که صفحه مسطحی با یک دکمه کنترل بزرگ است که آن را شبیه به تلویزیون‌های قدیمی کرده است. این محصول برای افرادی طراحی‌شده که نمی‌توانند (نمی‌خواهند) از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر مانند تپلت استفاده کنند. اعضای خانواده و دوستان می‌توانند از تلفن هوشمندشان به KOMP عکس بفرستند. عکس‌ها به‌طور خودکار بالا می‌آید، امکان اضافه کردن پیام کوتاه و برقراری تماس ویدیویی باکیفیت بالا بدون نیاز به فشردن هیچ دکمه‌ای وجود دارد، تماس ویدیویی به‌طور خودکار پس از ده ثانیه برقرار می‌گردد.

سال تأسیس: ۲۰۱۵

سرمایه افزوده: ۱۰.۶ میلیون دلار

بنیان‌گذاران: کارن دولوا Karen Dolva، ماریوس آبل Marius Aabel و ماتیاس دویلا Matias Doyle

 

Otovo

Otovo بازاری برای نصب کنندگان سیستم پنل خورشیدی است. به گفته بنیان‌گذار شرکت، آندریاس ثورشیم Andreas Thorsheim:” ما امکان خرید پنل خورشیدی متناسب با خانه‌ را چند کلیک برای صاحبان خانه فراهم می‌کنیم “. قیمت بر اساس تصویر ماهواره‌ای خانه محاسبه می‌شود که این قیمت به همراه نصب توسط کارشناسانی است که با پروژه‌های شرکت قرارداد دارند که درنهایت ازنظر هزینه برای صاحبان خانه به‌صرفه است. این شرکت در سوئد و فرانسه نیز گسترش‌یافته است. ثورشیم می‌گوید:”پنل خورشیدی در بیشتر بام خانه‌های اروپا نصب خواهد شد، بنابراین ما خرسندیم که از مزایای تکنولوژی بهره می‌گیریم که تاکنون ما را در بازاری که به آن ورود کردیم برنده ساخته است “.

سال تأسیس: ۲۰۱۶

سرمایه افزوده: ۲۱.۷ میلیون دلار

بنیان‌گذاران: آندریاس ثورشیم Andreas Thorsheim، سیمن فر ژورگنسن Simen Fure Jorgensen

 

ReMarkable

یک تپلت کمی غیرمعمول! با ReMarkable کاربران نمی‌توانند در اینترنت بچرخند، ایمیل‌ها را چک کنند و یا از واتس اپ پیام بفرستند. در عوض این‌یک تپلت کاغذ دیجیتال سیاه‌وسفید برای یادداشت‌برداری است. کاربران با قلمش روی آن می‌نویسند، دقیقاً مانند یک‌تکه کاغذ، اما نرم‌افزار تشخیص متن دستگاه به‌سرعت نوشته دستی را به متن تایپ‌شده تبدیل می‌کند. این استارت‌آپ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نسخه از این تپلت را فروخته است. این گروه برای تمرکز بیشتر در دفتر خود روزهای “زن zen” دارند. به گفته مدیرعامل و مؤسس ReMarkable مگنوس هاوگ وانبرگ Magnus Haug Wanberg:”ما جلسه برگزار نمی‌کنیم و در حداقل ممکن حرف می‌زنیم “. این رویکرد در محصولاتشان نیز نمود دارد، او افزود:”این تپلت برای مطالعه، نوشتن و طراحی است؛ بدون وقفه و مزاحمت “.

سال تأسیس: ۲۰۱۶

سرمایه افزوده: ۱.۵ میلیون دلار

بنیان‌گذاران: مگنوس هاوگ وانبرگ Magnus Haug Wanberg

 

!Kahoot

!Kahoot یک پلتفرم یادگیری بر پایه بازی است. در حال حاضر در نیمی از مدارس آمریکا و ۲۰۰ کشور دیگر به‌عنوان تکنولوژی تعلیمی که دارای بازی‌های آموزشی رایگان مانند ۶۰ میلیون آزمون چندگانه از طریق مرورگر وب است. به گفته مدیرعامل شرکت، آسموند فوروسث “: Asmund Furuseth هدف اصلی این ایده این است که یادگیری را “شگفت‌انگیز، سرگرم‌کننده و جذاب ” کند “. سال گذشته Kahoot! بیش از یک میلیارد کاربر از سراسر دنیا و ۷۰ میلیون کاربر فعال در ماه داشته است. این پلتفرم به میزان عمومیتی در فرهنگ عامه در مدارس رسیده که واژه Kahooting”” اکنون به‌عنوان یک فعل بکار برده می‌شود. عمده محتوای قرارگرفته بر روی این پلتفرم توسط کاربران ساخته می‌شود – این شرکت همچنین دارای یک نسخه ممتاز، به نام Kahoot pro، با امکانات صرفه‌جویی در زمان و مشارکتی برای آموزگاران است.

سال تأسیس: ۲۰۱۳

سرمایه افزوده: ۵.۸ میلیون دلار

بنیان‌گذاران: الف اینگ ونگ Alf Inge Wang، آسموند فوروسثAsmund Furuseth، جیمی بروکر Jamie Brooker، مورتن ورسویک Morten Versvik، جوهان برند Johan Brand

 

Huddly

راهکارهای بسیاری برای کنفرانس ویدئویی وجود دارد، اما تعداد کمی از آن‌ها از قابلیت هوش مصنوعی برخوردارند. نخستین محصول Huddly، یک دوربین کنفرانس هوشمند wide-angle  به نام Huddly GO بوده که در دسامبر ۲۰۱۷ و محصول دوم، Huddly IQ، در سپتامبر ۲۰۱۸ ارائه شد. Huddly IQ دارای یک موتور عصبی داخلی جهت فرآیندهای پیشرفته هوش مصنوعی است. این موتور به Huddly IQ داده تا محیط اتاق جلسه را با آنالیز تناوب استفاده از آن اتاق، افراد حاضر و محل نشستن سخنران درک کند. گوگل در سال ۲۰۱۷ Huddly GO را به‌عنوان بخشی از کیت سخت‌افزاری Google Hangouts Meet انتخاب نمود. تا این تاریخ Huddly حدود ۵۰۰۰۰ دوربین به سراسر دنیا ارسال نموده است.

سال تأسیس: ۲۰۱۷

سرمایه افزوده: ۲۵.۱ میلیون دلار

بنیان‌گذاران: آندریاس اِیکنز Anders Eikenes، اشتاین اوه اریکسن Stein Ove Eriksen

 

XPLORA

XPLORA یک استارت‌آپ ساعت هوشمند است. استن کیرکبک Sten Kirkbak بنیان‌گذار این استارت‌آپ، پس‌ازآنکه ۹ سال پیش پسر چهارساله‌ی خود، فیلیپ را در یک مرکز خرید تقریباً گم می‌کند، تصمیم می‎‌گیرد ساعتی برای کودکان بسازد. او درباره این اتفاق گفته:” تجربه‌ی بسیار دل‌خراشی بود “. پس‌ازاین واقعه، او دستگاهی می‌سازد که تا والدین به کمک آن بتوانند از مکان کودکان خود همیشه باخبر باشند.

این ساعت در اصل یک گوشی تلفن دوربین‌دار است. نسخه‌ی بزرگ‌سالان آن همچنین به دارنده ساعت زمان مصرف دارو یا اندازه‌گیری فشارخون را یادآوری می‌نماید. تماس‌های ورودی نیز با یک ضربه‌ی ساده روی صفحه پاسخ داده می‌شود و مکالمات بر روی بلندگو و با کیفیت مشابه انجام می‌گردد. همچنین تماس خروجی نیز امکان‌پذیر است: این ساعت توانایی ذخیره‌ی تا ۵۰ شماره، بر اساس مدل آن را داراست. همچنین امکان دریافت پیام متنی را نیز دارد، اما امکان پاسخ به آن تنها با تعدادی ایموجی وجود دارد. در نسخه‌ی کودکان، برنامه‌ای برای اطمینان از نظارت مؤکد والدین وجود دارد.

سال تأسیس: ۲۰۱۶

سرمایه افزوده: ۳ میلیون دلار

بنیان‌گذاران: استن کیرکبک Sten Kirkbak

 

منبع:Wired

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *