آغاز مبارک

و انتهای این قصه‌ی سرد و سفید، همیشه سبز خواهد بود. تا رسیدن سال نو، تنها یک سلام خورشید باقی است.

آغاز مبارک

سال ۱۳۹۵ با تمام خاطرات خوب و بدش گذشت. سالی که تورم به زیر ده درصد رسید ولی رکود و بیکاری آزاردهنده بود، اما چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای را نوید می‌داد. سالی که شرکت‌های یادگیرنده و تندآموز در همین بستر نامناسب اقتصادی دست‌آورد‌های خوبی داشتند. سالی که سازمان‌های توجه‌کننده به مباحث مغزافزاری و دل‌افزاری در همین فضای محیط کلان سخت، موفقیت‌های قابل تحسینی داشتند.

پس نقش عوامل درون سازمانی خصوصا فلسفه و استراتژی که از سوی مدیران ارشد تدوین می‌شوند را جدی بگیریم. اما مهم این است که آغاز سال نو یک مهندسی توفیق و مهندسی شکست حرفه‌ای داشته باشیم و به واقع نو شویم، نو در پندار، نو در گفتار و نو در کردار، تا نو شدن در آثار را ببینینم. تصور کنید الان پایان سال ۱۳۹۶ است و می‌خواهیم به کارنامه زندگی شخصی، زندگی سازمانی و زندگی اجتماعی خود نمره دهیم. بهترین‌هایی را که می‌خواهیم به قلم بکشیم، بنویسیم و تصویر‌سازی کنیم. سپس این رویای شیرین را کمی کنیم و به ۱۲ ماه و ۵۲ هفته و ۳۶۵ روز بشکنیم.

ایستگاه‌های بین راهمان را مشخص کنیم. شروع کنیم. بزرگترین مقصد‌ها با اولین قدم‌ها شروع می‌شوند. سال ۱۳۹۶ هجری شمسی و سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از آنکه سالی اقتصادی باشند، سالی سیاسی هستند. سالی سراسر انتخابات در سطوح کلان مدیریت کشورها از آمریکا که ترامپ را بر سر کار آورد تا اروپایی که احتمال دارد راست‌های افراطی مسند قدرت را در دست بگیرند. سالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از قدرت بیشتر دلار در مقابل سایر ارزها و در نتیجه کاهش قیمت نفت خواهد بود

در ایران هم انتخابات داریم، که قطعا نتایج آن در اقتصاد و آینده بنگاه‌های اقتصادی حائط اهمیت است. پیش‌بینی‌ها حاکی از تحرک اندک در بازار مسکن، افزایش قیمت دلار و افزایش تورم است. سالی که فشار مالیاتی بیشتر می‌شود. فقط امیدوارم خطر بزرگی که جهان و ایران را تهدید می‌کند و آن سوار شدن بر موج پوپولیست است آنقدر بزرگ نشود که افزایش تورم و دلار و… لجام گسیخته شود.

چاره کار در بلند مدت ارتقاء دانایی است. امیدوارم به روزی برسیم که مردم ایران بدانند یارانه‌ها چاره کار نیست و افزایش آن مساوی با کاهش رفاه و اشتغال و ثروت است.

پس مدیران بنگاه‌های اقتصادی مسئولیت خطیر سرمایه‌گذاری روی دانایی را فراموش نکنند. ای کاش به جای این همه سر رسیدی که در سال چاپ می‌شود شرکت‌ها کتاب چاپ کنند و گیرندگان بخوانند.

عزیزان من تنها راه توسعه یافتگی، سرمایه‌گذاری روی دانایی است و سپس به کار بستن آن‌ها در صحنه عمل، آن هم با تمام دل و عشق.

سال جدید سال رصد کردن‌های کوتاه مدت است. هر ماه جلسات بررسی محیط کلان و تاثیرات آن بر کار و کسب‌ها و شرکت خودتان را داشته باشید. اطلاعات دقیق و بهنگام ریسک تصمیم‌گیری اشتباه را کاهش می‌دهد. استراتژی را به معنای این که بدانیم چه کار‌هایی را باید انجام دهیم و چه کار‌هایی را نباید انجام دهیم با حضور مشاوران اصلح و کارآزموده تدوین کنید. تاکتیک‌های سازمان را با جدیت در بستر فرهنگ سازمانی شایسته پیگیری کنید و بدانید که موفقیت حاصل اصلاحات مستمر پیش رونده است.

و انتهای این قصه‌ی سرد و سفید، همیشه سبز خواهد بود. تا رسیدن سال نو، تنها یک سلام خورشید باقی است.

گر بخواهید در این یکدم عمر / نیک جویای حقایق باشید

و به نزد همه نیکان جهان / بس برازنده و لایق باشید

هدفی ناب بیابید و در راه وصال / عالم عامل عاشق باشید

سال نو مبارک

پرویز درگی – معلم بازاریابی و رئیس انجمن علمی بازایابی ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *